“With alchemy's help, Camilx fulfilled her lifelong dream: to create a one-of-a-kind artificial skin that stretched over her body. It allowed her to cross-dress in the most remarkable ways, sporting eyes in the palms of her hands one day and dazzling the streets the following week with a pair of boobs on her back.
But the skin didn't last forever. As time passed, it deteriorated and slowly flaked off her body.
Six months later, when the last scale was shed from her skin, Camilx thought it was the end. She lay with her flesh exposed; if anyone had seen her, they would have thought she was dead. For, in fact, she was.
Camilx lay on the floor of her room for a whole week while new scales sprouted from her skin. Then, gradually, they clothed her until they covered her completely.
The new skin brought her, of course, a new life, full of new transformations. So, for six months, she was a queen, a witch, a prince, a beggar, a prostitute, a knight, a dragon, a saint, a carpenter, and a teacher until a new death came to knock her down again.”
“Ayudándose de la alquimia, Camilx consiguió cumplir el sueño de toda su vida: crear una piel artificial y única para extender sobre su cuerpo. Una que le permitía travestirse a las formas más sorprendentes; un día luciendo ojos en las palmas de las manos y, a la semana siguiente, deslumbrando por la calle con un par de tetas en la espalda.
Pero la piel no era eterna. A medida que pasaba el tiempo, ésta se deterioraba y se desprendía de su cuerpo, lentamente, en forma de escamas.
Seis meses después, cuando la última escama cayó de su piel, Camilx pensó que era su fin. Estaba con la carne expuesta y, si alguien la hubiera visto, habría pensado que estaba muerta. De hecho, lo estuvo.
Durante una semana entera, Camilx estuvo tirada en el piso de su habitación mientras que, de su piel, iban brotando nuevas escamas. Progresivamente, la fueron travistiendo hasta que la cubrieron por completo.
Una nueva piel le trajo, por supuesto, una nueva vida, llena de nuevas transformaciones. Fue reina; bruja, príncipe, mendigo, prostituta, caballero, dragón, santa, carpintero y profesora cada seis meses, hasta que una nueva muerte llegara a tumbarla otra vez.”
Camilx Saavedra (1982) was an artist, stage designer and professor. Saavedra studied Theater Design at the Theater Department of the University of Chile. Having been born into a family of costume designers, when Camilx learned about theatrical design, they were blown away and it soon became a central part of their life. They carried out most of their work in Opera, Television and Theater. Saavedra constructed their designs drawing from their biography and personal imaginary; some references included Latin divas, Incas and Native American women.
While working as a designer, Saavedra also developed a career as a performer and activist for human rights, minorities, sexual dissidence and social struggles. Their first performance was "Cena de Perras" with Hija de Perra, performed in a meat packing plant in La Cisterna because their father worked there as a caretaker. They considered the scene presented by Wincy Oyarce and Hija de Perra to be their "school", as they all met when they were very young. Their first character was La Zoila, then came the famous Maraka Barata/Bastarda followed by Camilx Santa Cruz.
Moreover, they also led a prominent career as a professor. In 2009 they began teaching workshops on Characterization, Makeup & Body art, Performance, Stage Design, and Theatrical Costumes. They were the first Transvestite professor in places like Universidad de Chile, Universidad Uniacc, Academia de Fernando Gonzalez, and Academia de Actuación Teatro Escuela, among others.
Camilx Saavedra (1982) fue un artista, diseñador escénico y profesor. Estudió Diseño Teatral en el Departamento de Teatro de la Universidad de Chile. Sus padres eran diseñadores de vestuario; cuando conoció el Diseño Teatral, alucinó y aquello se convirtió en algo muy importante en su vida. Gran parte de su trabajo lo realizó en Ópera, Televisión y Teatro. Saavedra construía sus diseños a partir de lo biográfico y sus propios imaginarios, algunos de sus referentes eran divas latinas, incas e indias.
Paralelo a su carrera como diseñador, también tuvo una carrera como performer, activista por los DDHH, minorías, disidencias sexuales y luchas sociales. Su primera performance fue “Cena de Perras” con Hija de Perra, la cual se realizó en el frigorífico de La Cisterna porque su papá era el cuidador de ahí. Para él la escena propuesta por Wincy Oyarce e Hija de Perra fue su “escuela”, a quienes conoció siendo muy joven. Tuvo un primer personaje llamado La Zoila, después vino la recordada Maraka Barata/Bastarda y luego apareció Camilx Santa Cruz.
Por otro lado, tuvo también una destacada carrera como profesorx. En 2009 comenzó a dictar los talleres de Caracterización, Maquillaje & Body art, Performance, Diseño Escénico, Vestuario Teatral. Fue la primera profesora travesti en lugares como la Universidad de Chile, Universidad Uniacc, Academia de Fernando González, Academia de Actuación Teatro Escuela, entre otros.