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Epitaph

"Obsessed with the horizontality of light, Tamara defied the gods and wanted to magnify the sunset by using a high-end optical light device: a giant magnifying glass. This did not please Helios, the Greek god of the Sun, who considered it a personal affront. Myth had it that he was the only one who could do whatever he wanted with the light of the world. Enraged and determined to assert his divine authority, Helios used the same magnifying glass with which Tamara Figueroa had insolently defied him and burned her in full view of the entire polis. Thus, he made sure to forestall any future attempt at subversion.

A statue of ashes was erected at the site of her death, towards which female lighting designers turn to whenever they wish to defy the Divine Designs."

Epitafio

“Obsesionada con la horizontalidad de la luz, Tamara desafió a los dioses y quiso amplificar el atardecer ayudándose de un artefacto óptico lumínico de alta gama: una lupa gigante. Esto no le simpatizó a Helios, el dios griego del Sol, quien lo tomó como una afrenta personal. El mito decía que Él era el único que podía hacer lo que quisiera con la luz del mundo. Encolerizado y decidido a hacer valer su autoridad divina, Helios utilizó la misma lupa con la cual, insolentemente, Tamara Figueroa lo había desafiado y la calcinó a vista y paciencia de toda la polis. De esta manera, se aseguraba de prevenir cualquier intento de subversión futura.

En el sitio de su muerte se levantó una estatua de cenizas a la que las iluminadoras acuden cada vez que quieren desafiar los designios divinos.”

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Tamara Figueroa

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Tamara Figueroa was a theater designer trained at the University of Chile who also studied Visual Arts and Contemporary Architecture at the Universidad Torcuato Di Tella in Buenos Aires. In 2015 she became a member of the School of Theater of the Faculty of Architecture at the University of Valparaiso.

One of her obsessions as a designer was the pursuit of horizontal stage lighting, together with working with shadows as part of lighting. Combining both concepts formed an integral part of her work as an author.

Throughout her life, she consistently acknowledged renowned scenic designer and art director Sergio Contreras as one of her mentors.

In 2007 she received the UNESCO Prize for the Performing Arts with the Sociedad Inmaterial collective for the project "Reversible," a student exhibition for the 2007 Prague Quadrennial of Scenic Design and Space.

She worked on numerous diverse artistic, theatrical, and audiovisual projects. Her training in Fine Arts taught her to conceive theatrical design as something broader than simply creating to serve a play. So when accepting a job, she always asked herself which elements she wanted to share as an authorial mark.

In her final days, she worked as a professor and a stage designer while also producing plays and socially impactful cultural innovation projects with her consulting firm Dique5.

Tamara Figueroa fue una diseñadora teatral formada en la Universidad de Chile, quien también estudió Artes Visuales y Arquitectura Contemporánea en la Universidad Torcuato Di Tella, en Buenos Aires. Desde el 2015 es académica de la Escuela de Teatro de la Facultad de Arquitectura de la Universidad de Valparaíso.

Una de sus obsesiones como diseñadora fue buscar la horizontalidad en la iluminación escénica, además de trabajar las sombras como parte de la luz, aunando estos conceptos como parte de su trabajo autoral.

En vida, siempre reconoció a Sergio Contreras -destacado diseñador escénico y director de arte- como uno de sus maestros.

En el año 2007 recibió el Premio UNESCO a las Artes Escénicas junto al colectivo Sociedad Inmaterial por el proyecto “Reversible”, exhibición de estudiantes para la Cuadrienal De Diseño Escénico y Espacio de Praga 2007.

Trabajó en numerosos y diversos proyectos artísticos, teatrales y audiovisuales .Su formación en Bellas Artes, le hizo concebir el Diseño Teatral como algo más grande que simplemente crear al servicio de una obra, por lo que ella -al momento de aceptar un trabajo- siempre se planteó cuáles eran los elementos que le interesaba compartir como marca autoral.

En sus últimos días trabajó como académica, diseñadora escénica y además produjo obras y proyectos de innovación cultural con impacto social con su consultora Dique5.