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Epitaph

“Sergio Contreras was an excellent designer. For some, the greatest of them all. He worked from sunrise to sunset in theater and television and rarely had time to take on more work, as his agenda was jam-packed.

But the theater and television guilds were perverse. Both wanted to have Sergio full-time and all to themselves. So one night, they met in secret, and after lengthy negotiations, they concluded: they would split Sergio Contreras in half, and each would keep a part of him.

They wrote him a formal letter instructing him to spend days meditating in preparation for what was to be "an award ceremony and recognition of his selfless work as a designer."

Sergio Contreras arrived at the ceremony dressed to the nines, poised to accept his award. But the deception played out. The guilds, standing on a heavily decorated stage and in full view of an audience of a thousand people, split him in half, hoping that each would get a share of the prize. Instead, however, not only did Sergio not move, but both halves fell limp to the ground.

Contrary to their expectations, none of the guilds would get any part of the designer. Conversely, they were left with empty hands and a horrified audience. This was not magic realism. It was far from it.”

Epitafio

“Sergio Contreras era un excelente diseñador. Para algunos, el mejor de todos. Trabajaba de sol a sol en teatro y en televisión, y rara vez tenía tiempo para aceptar más trabajos, pues su agenda estaba copada.

Pero los gremios del teatro y de la televisión eran perversos. Cada uno quería tener a Sergio a tiempo completo y solo para sí. Una noche, se reunieron en secreto y, después de largas negociaciones, llegaron a una conclusión: dividirían a Sergio Contreras por la mitad, quedando cada uno con una parte de él.

Le escribieron una carta formal en donde le indicaron que se preparara a través de jornadas de meditación para lo que sería “una ceremonia de premiación y reconocimiento a su abnegada labor de diseñador”.

Sergio Contreras llegó a la ceremonia muy elegante, preparado para aceptar este reconocimiento. Más, el engaño se consumó. Los gremios, frente a un público de mil personas y sobre un escenario con excesiva parafernalia, lo dividieron en dos esperando poder hacerse cada uno con una parte. Sin embargo, no solo Sergio no se movió, sino que ambas mitades cayeron al suelo, inertes.

Contrario a lo que esperaban, ninguno de los gremios pudo obtener parte alguna del diseñador y, por el contrario, quedaron con las manos vacías y un auditorio horrorizado. Esto no era realismo mágico, ni mucho menos.”

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Sergio Contreras

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Sergio Contreras was an important theater designer trained at the University of Chile. He began his career in the 1980s. He developed much of his work in theater with directors including Alfredo Castro, Luis Ureta, Rodrigo Marquet and Boris Quercia. Contreras also worked in television, designing and building sets for TV series such as "Pampa Ilusión", "La Quintrala", and television programs such as Extra Jóvenes, Primer Plano, Intrusos and Teatro en Chilevisión.

He was a professor in the Theater Design program at the Universidad de Chile. He was a teacher to multiple generations relaying concepts both simple and complex, such as perspective, the vanishing point, projection and the possibilities of space through technical drawing.

There were other passions beyond stage design, as well. One of them was music, he played bass guitar and even participated in several bands; and also practiced kung-fu from his early twenties onwards. Philosophy was especially relevant to him, as he followed Eastern philosophies and was strongly inspired by Lao-Tse and Confucius. It was to them that he turned when he needed inspiration. He believed in the importance of energy and the vibration of the things around him, regardless of whether they were alive or not.

Sergio Contreras fue un importante diseñador teatral formado en la Universidad de Chile. Comenzó su carrera en los años 80'. Desarrolló gran parte de su trabajo en teatro junto a directores como Alfredo Castro, Luis Ureta, Rodrigo Marquet y Boris Quercia. Además, en televisión realizó el diseño y construcción de los sets de teleseries como “Pampa Ilusión”, “La Quintrala”, y programas televisivos como Extra Jóvenes, Primer Plano, Intrusos y Teatro en Chilevisión.

Fue profesor en la carrera de Diseño Teatral de la Universidad de Chile. Enseñando a múltiples generaciones conceptos simples y a la vez complejos; como la perspectiva, el punto de fuga, la proyección y las posibilidades del espacio a traves del dibujo técnico.

Además del diseño escénico, tuvo otras pasiones. Una de ellas era la música, tocaba el bajo e incluso tocó en varios grupos; y también practicó kung-fu desde los veinte años. Para él, la filosofía era algo relevante, seguía las filosofías orientales y se encontraba fuertemente inspirado por Lao-Tsé y Confucio. Era a ellas a las que recurría cuando necesitaba inspiración. Por otro lado, creía en la importancia de la energía y la vibración de las cosas a su alrededor, más allá de si tenían vida o no.