“Elizabeth Perez worked with different silhouettes, fabrics, wires, and corsets, giving life to an army of creatures of multiple shapes and sizes who saw in her a sovereign to be protected. And although she refused this idea initially, she was soon crowned Queen of her domain.
She created so many creatures that, soon enough, her domain began to seem smaller and smaller. She lacked space and needed to expand her kingdom. So, she decided to set out to conquer other lands. She managed to reach other nations, and in one of them, as she was about to set up her flag, the local residents violently resisted.
And so war broke out. Elizabeth Perez's army attacked wrapped in colorful costumes and armed with handmade swords, laying waste to everything in its path. Yet, it was not enough. The enemy army harbored powerful weapons, and after a few days, all of Elizabeth's creations were reduced to tatters and scraps.
Stubborn and with nothing to lose, the maker snuck into the enemy ranks and fought a duel with the opposing general, against whom she fought for weeks.
When it seemed that they could no longer fight, both used their last energy to finish each other off, and, in a single movement, they pierced each other's chests with their respective swords.”
“Trabajando diferentes siluetas, telas, alambres y corsés, Elizabeth Pérez dio vida a un ejército de criaturas de múltiples formas y tamaños que veían en ella a una soberana a quien debían proteger. Y, si bien, se negó a esta idea al principio, al poco tiempo ya se había coronado como la Reina de sus dominios.
Creó tantas criaturas que pronto sus dominios comenzaron a parecerle cada vez más pequeños. Le faltaba espacio y necesitaba expandir su reino. Decidió, entonces, lanzarse a la conquista de otras tierras. Logró llegar a otras naciones y en una de ellas, cuando estaba por fijar su bandera, los habitantes del lugar opusieron una violenta resistencia.
Fue entonces que estalló la guerra. El ejército de Elizabeth Pérez atacó envuelto en vistosos trajes y, armado de espadas fabricadas a mano, arrasó con todo a su paso. Sin embargo, no fue suficiente. El ejército enemigo escondía poderosas armas y, al cabo de unos días, todas las creaciones de Elizabeth fueron reducidas a jirones y retazos.
Obstinada y sin tener nada que perder, la creadora se escabulló entre las filas enemigas y se batió a duelo con el general opositor, contra quien peleó durante semanas.
Cuando parecía que ya no podían más, ambos utilizaron sus últimas energías para acabar el uno con el otro y, en un solo movimiento, se atravesaron sus pechos con sus respectivas espadas.”
Elizabeth Pérez was born in the Población La Bandera in Santiago in 1987 and trained as a Theater Designer at the Theater Department of the School of the Arts at the University of Chile.
She worked for the stage and theater as a costume designer and director for several shows, beginning in 2010. Her work in the Company "La Niña Horrible" was particularly noteworthy. There she developed her own voice, using make-up and hairdressing as essential elements in character design.
Elizabeth employed her expertise in fashion and couture in all her projects, demonstrating both her wide range of knowledge and sensitivity. She drew from visual and stitching references spanning the Victorian period to transvestism, taking an intentional departure from conventional realism.
Tailoring her own designs allowed her to experiment, solve and control the creation process of each character down to the last detail.
Elizabeth Pérez nació en la Población La Bandera de Santiago en 1987 y fue una Diseñadora Teatral formada en el Departamento de Teatro de la Facultad de Artes de la Universidad de Chile.
Se desempeñó en el ámbito escénico y teatral como diseñadora y realizadora de vestuario en diversos montajes, desde el año 2010, destacando su trabajo en la Compañía «La Niña Horrible», donde desarrolló su propia autoría, sumando el maquillaje y la peluquería como áreas esenciales para crear sus diseños de personaje.
Elizabeth utilizaba su expertiz en moda y alta costura en todos sus proyectos, dando cuenta de su alto rango de conocimiento y sensibilidad, utilizando referencias visuales y de costura que abarcaban desde el periodo victoriano al travestismo, alejándose del realismo convencional.
El confeccionar sus propios diseños le permitió experimentar, solucionar y controlar el proceso de creación de cada personaje, hasta el último detalle.